Szkoła w cyfrowej gotowości

Cyfrowe zagrożenia nie zatrzymują się przed bramą szkolną. Ten przewodnik pomoże Ci przygotować się na interwencję, profilaktykę i budowanie bezpiecznej kultury cyfrowej w Twojej szkole.

Nauczycielka stoi naprzeciw uczniów w klasie

Zasoby dla nauczycieli i pedagogów

Cyfrowe zagrożenia nie zatrzymują się przed bramą szkolną. Ten przewodnik pomoże Ci przygotować się na interwencję, profilaktykę i budowanie bezpiecznej kultury cyfrowej w Twojej szkole.

Materiały NASK i ORE – oficjalne zasoby ministerstwa

Podstawowe poradniki do pobrania

„Cyberprzemoc w szkole. Poradnik dla nauczycieli” (NASK-ORE)

Co znajdziesz:

  • Efektywne strategie zapobiegania cyberprzemocy
  • Procedury reagowania na cyberprzemoc, działania interwencyjne wobec sprawcy i ofiary, zabezpieczanie dowodów cyberprzemocy oraz scenariusze zajęć
  • Słownik pojęć i praktyczne przykłady

Gdzie znaleźć: ore.edu.pl → sekcja publikacji → bezpieczeństwo w sieci

Platforma „Bezpieczni w sieci”

🎓 21 gotowych kursów o cyberbezpieczeństwie:

  • Kursy dostępne na platformie edukacyjnej bezpieczniwsieci.edu.pl
  • Materiały dostosowane do różnych grup wiekowych
  • Scenariusze lekcji gotowe do użycia
  • Kursy „Plik i Folder – odkrywcy internetu” poruszające problem cyberprzemocy i krytycznego podejścia do informacji

Szkolenia dostępne online – rozwijaj kompetencje cyfrowe

Inicjatywa „Przystań w sieci”

Strona: przystanwsieci.pl

Zasięg: Ponad 2000 nauczycieli i 20000 uczniów z całego kraju

Specjalizacja: Kompleksowe szkolenia z cyberbezpieczeństwa

Cyberprofilaktyka NASK – centrum szkoleń

Publikacje: cyberprofilaktyka.pl/publikacje/

Baza wiedzy dla nauczycieli: cyberprofilaktyka.pl/baza-wiedzy/dla-nauczycieli.html

Co znajdziesz:

  • Dziesiątki publikacji PDF do pobrania (poradniki, broszury, scenariusze)
  • “Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w internecie – poradnik dla nauczycieli” (PDF)
  • Gotowe scenariusze lekcji z cyberbezpieczeństwa
  • Materiały dla różnych grup wiekowych
  • Źródła wiedzy również dla rodziców

Fundacja „Dajemy Dzieciom Siłę” – specjaliści od przemocy

Strona główna: fdds.pl

Kluczowa publikacja: „Jak reagować na cyberprzemoc” (PDF)

Platforma edukacyjna FDDS

Dlaczego warto:

  • Fundacja z wieloletnim doświadczeniem w przeciwdziałaniu przemocy wobec dzieci
  • Praktyczne podejście oparte na realnych przypadkach
  • Szczegółowe instrukcje krok po kroku dla nauczycieli
  • Materiały opracowane przez ekspertów-praktyków

Weryfikacja informacji – kursy o fake newsach


Procedury interwencji – konkretne kroki działania

Gdy uczniowie zgłaszają cyberprzemoc

KROK 1: Pierwsza reakcja

  • Zapewnij ucznia, że dobrze zrobił, mówiąc Ci o tym, co się stało
  • Powiedz, że widzisz i rozumiesz, że jest mu trudno ujawnić to, co go spotkało
  • Zapewnij go, że szkoła nie toleruje żadnej formy przemocy

KROK 2: Dokumentowanie

  • Zabezpiecz dowody (screenshoty, linki, zdjęcia)
  • Zaangażuj nauczyciela informatyki w procedurę interwencyjną
  • Nie konfrontuj od razu sprawcy z ofiarą

KROK 3: Analiza sytuacji

  • Pedagog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą powinni dokonać analizy zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie
  • Ustal okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków

KROK 4: Działania naprawcze

  • Działania interwencyjne nie powinny kończyć się tylko na wymierzeniu kar sprawcom
  • W sytuacji kiedy ustalenie sprawcy nie jest możliwe, należy skontaktować się z dostawcą usługi w celu usunięcia krzywdzących materiałów

KROK 5: Ochrona świadków

  • Zapewnij ucznia (świadka cyberprzemocy) o dyskrecji i nie ujawniaj jego danych osobowych
  • Niedopuszczalne jest konfrontowanie świadka ze sprawcą

Współpraca z rodzicami – jak prowadzić trudne rozmowy

Gdy kontaktujesz się z rodzicami ofiary:

  • Zrób: Przekaż fakty, wyraź wsparcie szkoły, zaproponuj konkretne działania
  • Unikaj: Bagatelizowania problemu, obwiniania dziecka, obiecywania szybkiego rozwiązania

Gdy kontaktujesz się z rodzicami sprawcy:

  • Zrób: Przedstaw dowody, wyjaśnij konsekwencje, zaproponuj działania naprawcze
  • Unikaj: Oskarżeń pod adresem rodziny, ultimatum, pomijania aspektów wychowawczych

Wspólne ustalenia z rodzicami:

  • Plan działań naprawczych w domu
  • Monitorowanie postępów dziecka
  • Regularne informowanie o sytuacji w szkole
  • Współpraca przy edukacji cyfrowej

Materiały profilaktyczne – działaj zanim pojawi się problem

Gotowe scenariusze lekcji

Dla klas I-III (6-9 lat):

  • „Moje pierwsze kroki w internecie”
  • „Dobre i złe zachowania online”
  • „Kogo mogę poprosić o pomoc?”

Dla klas IV-VI (9-12 lat):

  • „Cyfrowe ślady – co zostaje w sieci”
  • „Hasła i prywatność – jak się chronić”
  • „Co to jest cyberprzemoc?”

Dla klas VII-VIII (12-15 lat):

  • „Fake news – jak rozpoznać dezinformację”
  • „Cyberbullying – jak reagować”
  • „Cyfrowa reputacja i jej konsekwencje”

Działania całoszkolne

  • Dzień Bezpiecznego Internetu (luty) – międzynarodowa inicjatywa
  • Tygodnie bez smartfonów – eksperyment z cyfrowym detoksem
  • Szkolenia dla całej kadry – jednolite standardy reagowania
Wykładowca w czasie wykładu przed klasą

Numery alarmowe dla szkół

Nagłe sytuacje kryzysowe:

  • CERT Polska: incydent.cert.pl – zgłaszanie cyberincydentów 
  • Dyżurnet: tel. 801 615 005 / email: dyzurnet@dyzurnet.pl – nielegalne treści 
  • Linia NASK: tel. 800 100 100 – konsultacje dla nauczycieli

Wsparcie długoterminowe:


Praktyczne wskazówki na co dzień

Buduj cyfrową kulturę w szkole:

  • Ustal jasne zasady korzystania z urządzeń w szkole
  • Włącz tematy cyfrowe do programu wychowawczego
  • Organizuj regularne spotkania z rodzicami o bezpieczeństwie online
  • Stwórz w szkole “cyfrowych liderów” wśród starszych uczniów

Symptomy, na które warto zwrócić uwagę:

  • Nagła zmiana zachowania ucznia
  • Unikanie zajęć z komputerem/internetem
  • Izolacja od rówieśników
  • Spadek wyników w nauce
  • Objawy stresu podczas używania urządzeń

Pamiętaj: Cyfrowe bezpieczeństwo to nie jednorazowa lekcja, ale długoterminowy proces budowania świadomości i odpowiedzialności. Twoja reakcja na pierwsze zgłoszenie cyberprzemocy może zadecydować o tym, czy uczniowie będą mieli odwagę zwracać się do Ciebie o pomoc w przyszłości.

Last modified: 01.09.2025

Close
Lepszy Internet
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.